matsalu park estland - Reisverslag uit Salme, Estland van jan willem de koning annet de haan - WaarBenJij.nu matsalu park estland - Reisverslag uit Salme, Estland van jan willem de koning annet de haan - WaarBenJij.nu

matsalu park estland

Blijf op de hoogte en volg jan willem de koning

22 Mei 2013 | Estland, Salme

Matsalu Nationaal Park Estland 22 mei 2013

Hallo allemaal,

Vorige week vrijdag uit Riga vertrokken en alles zonder Tom Tom, In Nederland hadden we de Baltische staten via internet gedownload en sindsdien ontvangt hij geen GPS signaal meer niet in nederland en niet in de baltische staten. Dus weggegooid geld zo'n update. Nog bij twee winkels met alle uitvoeringen van de Tom Tom in huis geweest om het te laten checken en het schijnt aan het apparaat zelf te liggen moet opgestuurd worden. Klaar ben je als je op reis bent. Uiteraard redden we ons met kaarten.

De kustweg langs de Oostzee naar het noorden is ruim, wel twee baans. Weinig verkeer, soms kunnen we kilometers rijden zonder de cruise control uit te schakelen.
Ik kreeg wel de schrik van m'n leven toen een tegemoetkomende auto ging voorsorteren om linksaf te slaan en mij als tegenligger op de doorgaande baan niet zag aankomen. Hij draaide zo mijn baan op en ik kon hem met een ruk aan het stuur naar rechts nog maar net ontwijken. De camper vloog bijna uit de slalom. Ik zat wel even te trillen achter het stuur.
Na zo'n 160 km zijn we in Estland waar we een gratis plekje voor de nacht vinden bij een strandopgang. Onderweg af en toe gestopt om vogels te spotten.
Via het mooie stadje Pärnu rijden we naar het Sooma Natitionaal park. Bij het Bezoekerscentrum kunnen we o.a. gratis staan met uitstekende internetverbinding. Ook electra en water.
We blijven er twee dagen. Er zijn enorme uitgestrekte wouden die na de winter een maand onderwater staan omdat het gebied a.h.w. in een kom ligt. De bossen zijn heel dicht en vogels laten zich moeilijk zien, wel horen.
Een deel van het park is hoogveen heide met armetierige dennetjes. Dit veen pakket is wel 8 meter dik, gelukkig nooit afgegraven. Er is een mooie wandeling van de weg af naar toe. Aan het eind en paar meertjes. Het is al dagen warm zomerweer 25 graden!. Bij het meertje is een zwemsteiger en het water was heerlijk om te zwemmen. Er komt hier in deze tijd van het jaar bijna niemand.

Maandag 2e pinksterdag weer via Pärnu naar het Matsalu Park gereden grenst aan de oostzee, open landschap met af en toe wat bos. Veel vogels te spotten.

Woensdag: Regen en kouder ca 15 graden. In het bezoekerscentrum kunnen we internetten en de laptop opladen. Een camping is in geen velden of wegen te vinden dus hebben we op een mooie plek vlak bij een uitkijktoren gestaan om de nacht door te brengen.
Vanmorgen bij de camper 5 elanden gezien en 8 kraanvogels vlak langs de weg.

Voor de vogelaars;
Bij het Matsalupark; 1 kraanvogel vlak bij die neerstrijkt bij een veldje tussen het riet. Broedend?
Alleen met de kijker zichtbaar ca 100 kraanvogels op een omgeploegd bouwland. Man bruine kiekendief, geelgorzen, kievieten, groenpootruiter, kwartelkoningen en roerdomp verderalleen hoorbaar,verder tapuit, 5 elanden ver weg(vliegen niet op;)).

Liefs en groeten.

annet en jan willem

• 22 Mei 2013 - 09:57

Jan & The Amsterdam Gang:

Dat van dat "wild kamperen" aan strandjes, spotten van elanden en kraanvogels, dat klinkt best exotisch. Je bent nu echt ver weg van huis (-; nog een goeie voortzetting. Jan.

• 22 Mei 2013 - 17:07

Inge En Jan:

Fijn dat jullie ook mooi weer hadden. Maar nu komt er van deze kant zeer veel regen en kou aan. Ik hoop dat het uitgeregend is als het daar aankomt. Zo zie je maar weer dat je zelfs op stille wegen nog ongelukken kunt krijgen. Famtastisch Jan Willem dat je zo alert gereageerd hebt!!
    Het heeft hier zeer uitgebreid geregend zodat we al tijden niet van de boot afgekomen zijn. Maar we kunnen het warm en droog houden. T.z.t. meer. Heb het goed samen en kom weer heel terug. Hartelijke groeten van Inge en Jan.

• 22 Mei 2013 - 17:56

Eline:

Wauw, 25 graden?! We moeten hier de handschoenen aan op de fiets !!
    Fijn dat het daar zo mooi en stil is. Hier alles prima!
    Liefs Eline en Douwe

• 22 Mei 2013 - 21:53

Sjoerdtje EnPiter:

Leuk iets te vernemen van jullie ontdekkingstocht. Goed dat je je weet te redden zonder Tom Tom.
    Geweldig die elanden bij de camper. Maar we zijn het meest jaloers op die temperaturen van zo'n 25 graden bij jullie. Wij gaan zaterdag naar Terschelling maar het is hier zo koud dat we het gevoel hebben ons klaar te moeten maken voor Siberië. Behalve koud is het grijs en harde wind. Vandaag weer even de zon gezien. Jullie veel plezier op jullie verdere reis. We volgen jullie wel.
    Groeten Sjoerdtje en Piter

• 22 Mei 2013 - 21:53

Sjoerdtje EnPiter:

Groeten Sjoerdtje en Piter

• 25 Mei 2013 - 23:02

Gerrie En Yde:

Vanavond weer naar Muse gekeken.Yvette is geweldig.Haar muse is Wyns!Hebben jullie nog via internet naar de uitzendingen kunnen kijken?Hier nat en koud,in Finland warmer zagen we op de weerkaart.Veel plezier verder en groeten,Gerrie en Yde.

• 02 Juni 2013 - 19:00

Marjan:

Allereerst gefeliciteerd met de 2e plaats van Yvette. Mooi Wyns gemaakt! Ik kan jullie ook ""feliciteren"" met 1 nieuw konijntje in de tuin. een jonkie, hopelijk zijn er niet meer. Er is een ecoloog door Ritsumasyl geweest en die zal zijn bevindingen rapporteren aan Haak, gemeente en provincie. Hij denkt dat een tijdelijke opheffing van de Faunawet de enigste oplossing is, zodat men op de beessies kan gaan jagen!

De TomTomladen, daar weet Fred alles van!